Potrzeby emocjonalne po 3 roku życia
Potrzeby emocjonalne po 3 roku życia. Przejdę teraz do generalnego omówienia podstawowych potrzeb emocjonalnych dzieci, począwszy od 3 roku życia. Dzieci zdają sobie sprawę z tego, że nie mają doświadczenia i samodzielności. Liczą na to, że będą kierowane, kochane i chronione przezi rodziców. Przez cały czas instynktownie obserwują rodziców i na nich się wzorują. W ten sposób kształtują’.się ich osobowości, siła charakteru, pew-i ność siebie, umiejętność współżycia. Uczą się już w dzieciństwie, jafc być dorosłymi obywatelami, pracownikami, mężem czy żoną, matką czy ojcem. Największy dar od rodziców to ich miłość, której dają niezliczoną ilość sposobów: pieszczotą malującą się na twarzy, nicznym przytuleniem i wycałowaniem dziecka, zadowoleniem z postępów, pocieszaniem, gdy zrobi sobie krzywdę, lub czegoś się czuwaniem nad jego bezpieczeństwem i nad tym, by wyrosło na wiedzialnego człowieka, dzięki wskazanym przez rodziców ideałom. To właśnie miłość rodziców (lub opiekunów) budzi w dziecku zdol ność do odwzajemniania tego uczucia. Bardzo kochające rodziców dzieci zdolne są do nawiązywania pozytywnych kontaktów w życiu z kolegami, nauczycielami, a później z małżonkami, potomstwem, sąsiadami i współpracownikami.